Ялинка для улюблених тваринок


Виховний захід під час новорічних канікул
«ЯЛИНКА ДЛЯ УЛЮБЛЕНИХ ТВАРИНОК» для молодших школярів.

Сценарій підготувала: керівник гуртка БДЮТ «Центр розвитку дітей та молоді» «Любителі декоративних і домашніх тварин» Гришина Т.М.
Мета:
·       Сприяти цілісності навчання, формувати різнобічне уявлення про тваринний світ; розширити і узагальнити уявлення вихованців про те, як тварини готуються до зими.
·       Розвивати спостережливість, образну память, вміння вести пошукову роботу. Розвивати позитивне емоційне ставлення до пізнання навколишнього середовища. Розвиток практичних вмінь вихованців по виготовленню годівничок, залучення їх до справи охорони птахів;
·       Виховання шанобливого ставлення до тваринного світу. Виховання згуртованості дитячого колективу.
Наочне оформлення: новорічне оформлення залу, ілюстрації з набору «Птахи України»,  дитячі малюнки з зображенням пташок та тваринок, годівнички, корм для пташок та тваринок живого куточку.
Обладнання: ноутбук, музичний центр, декорації, стенди  та столики для виставки.
Реквізит та аксесуари для про­ведення ігор і конкурсів: шишки, яблука, цукерки, мотузки, маски,  костюми тваринок, штучні хвостики.






Хід заходу:
Звучить лірична мелодія
Ведучий.  Я вітаю знову вас!
                            Свято любе, свято красне.
                            Нам вже починати час.
                            Знову свято всіх нас скликає,
                            Усмішки дітей, як мак, горять!
                            Що ж сьогодні тут на святі нас чекає,
                            Хочу вас я, друзі, здивувать.
Діти, свято в нас сьогодні незвичайне – «Ялинка для улюблених тваринок». Сьогодні  ми поговоримо про те, як тварини готуються до зими,  з’ясуємо причини змін у їхньому житті, а також про пташок, що проводять зиму разом  із нами.  І ми з вами вирушимо у віртуальну подорож, в якій буде багато цікавих зупинок, а яких –це буде сюрприз.
Звучить мелодія зі співом  пташок
Ведучий. Ви вже здогадалися яка наша перша зупинка? Перша зупинка нашої подорожі – «Птахоград». Діти, скажіть, будь ласка, як називаються  пташки, що зимують у нас? (Зимуючі, осілі). А для чого потрібні пташки в природі? (Відповіді дітей).
Міні-лекція. Величезне значення мають пташки у природі та сільському господарстві, зберігаючи від комах-шкідників культурні та дикоростучі рослини, допомагають в їх запиленні. Наприклад: колібрі та нектарники запилюють тропічні рослини. Сойки уносять жолуді дубу на великі відстані і часто втрачають, тим самим розсіюючи його насіння; скльовуючи соковиті плоди горобини, черемхи, бузини, брусниці, черниці, вони перелітають з місця на місце та викидають непошкоджене насіння.
Відомо, що сімя шпаків знищує за місяць до 24 тис. комах та їх личинок. Зозуля, у їжу якої йдуть крупні гусені, жуки, зїдає їх за літо до 270 тис. Грак, слідкуючи за плугом, здатний знищити до 400 дротяників. Пара синиць, що поселилася у саду, разом зі своїм потомством може очистити від комах-шкідників 40 великих яблунь. Для людини корисні й хижі птахи – тим, що знищують дрібних гризунів-шкідників польових культур та переносників чуми, тифу, жовтухи та інших захворювань.
З настанням холодів одразу ж почалося оживлення у пташиних їдальнях. Біля такої веселої годівниці можна стояти довго та з задоволенням спостерігати за птахами, якщо стояти тихо, не шуміти та не ворушитися. І ще, основне правило при підгодовуванні пташок – робити це регулярно, якщо ви вже привчили пташку до годівнички, треба сипати туди корм постійно. Адже вченими доведено, що птах, який не вживає корм упродовж 6 годин – гине.
У нас у закладі вже не перший рік проходить акція «Годівничка». Робота з акції починається ще у вересні, коли ми заготовлюємо корм для пташок: ягоди, насіння. Ми вже повісили багато годівничок, але конкурс на кращу годівничку продовжується, ви ще можете зробити годівничку і повісити її у нашому дендрарії або в себе вдома. А також ви можете прийняти участь у конкурсі творчих робіт: написати вірш, оповідання, намалювати малюнок про зимуючих пташок. Кращі роботи будуть розміщені на виставці і відправлені до обласного екологічного центру.
Вашим завданням на сьогодні було змайструвати годівнички та підготувати корм для пташок та тваринок. Давайте подивимося на дарунки, які ви так дбайливо приготували. (Огляд виставки).
- Насіння соняшнику їдять майже всі птахи і, в першу чергу, синиці і повзики.
- Насіння дині та гарбуза їдять майже всі птахи, крім синиці і повзиків.
- Овес, якщо немає нічого кращого, їдять вівсянки, горобці, синиці.
- Пшоно і просо - улюблена їжа вівсянок і горобців.
- Насіння будяків - основний корм щиглів.
- Насіння лободи, полину, коноплі, кінського щавлю, кропиви охоче їдять всі зерноїдні птахи.
- Ягоди горобини і калини - улюблена їжа снігурів та омелюхів.
- Хлібні крихти їдять синиці і горобці.
- Сире (несолоне) сало - чудовий корм для синиць, повзиків і дятлів.
- Сире м'ясо - добра їжа для синиць і повзиків, а так саме для ворон, галок і сорок. Сало і м'ясо підвішують на ниточках.

Вікторина.
Ведучий. А тепер невелика вікторина про пташок для вас.
1. Які птахи збирають собі на зиму запаси? (Далеко не всі: сови збирають собі про запас в дуплах засушених мишей, сойка - жолуді, горіхи)
2. Який птах може рухатися по вертикальному стовбуру і вгору і вниз головою? (Повзик)
3. Вона на білих камінцях сидить, не підходьте близько - закричить. (Курка)
4. Які птахи виводять пташенят в лютий мороз? (Шишкарі, зимородки)
5. Для якого птаха взимку насіння будяків є улюбленим кормом? (Для щигликів)
6. Яку користь людині приносить синиця взимку, коли всі комахи сплять? (Взимку синиці розшукують в щілинах і свердловинах комах, яйця, личинки і поїдають їх)
7. Якими гребінцями ніхто не причісується? (Півнячим)
Гра  «Піймай черв’ячка»
(Під веселу музику діти із зав’язаними очима намагаються піймати цукерки, яблука, що прив’язані на нитці).
Звучить музика «У світі тварин»
Ведучий. 2 зупинка нашої подорожі -  «Світ тварин».
На нашу ялинку ми сьогодні запросили і тваринок, мешканців нашого живого куточку, за якими ви дуже любите доглядати.
Міні-лекція. А тепер ми трохи поговоримо про тваринок, що живуть у нас. Більшість з них повинна заготовляти на зиму корм. Деякі запасають сіно, яке зберігають у порожнинах під камінням або під відкритим небом у вигляді невеликих снопів.
Одна білка запасає до 15 кілограмів горіхів, грибів, насіння хвойних рослин. Міняє білочка і шубу руду на сіру – більш теплішу, м’якішу, пухнастішу.
 Миші запасають у норках зерно, бобри заготовлюють насіння та корені рослин, жолуді, висушених жаб.
Деякі звірі, які мешкають у норах - ведмідь, борсук, хомяки, ховрахи впадають у сплячку в зимовий період. Уміння відіспатися є чудовим пристосуванням до життя в суворих кліматичних умовах. А комахи, їжаки, кажани, холоднокровні тварини -  змії, ящірки, жаби зимою не прокидаються, їх стан називають анабіозом, вони нічого не їдять, температура їх тіла дорівнюється до температури навколишнього середовища.
А ось лосі, зайці, лисиці, вовки нічого не запасли. Заєць годується гілочками дерев, гризе кору. У зайчика немає постійного житла, його ноги рятують від ворога.
Основна їжа лисиці взимку – миші. Щоб бути ситою, вона має зїсти їх за день біля 20.
Але звірам, як і птахам, взимку часто буває голодно. Білка не завжди знаходить свої запаси. Здебільшого вона приберігає запаси до кінця зими, коли вже  чекає потомство. Тому протягом зими білка харчується здебільшого насінням хвойних рослин. Щоб наїстися, їй потрібно вдень з’їсти насіння із 28-ми шишок ялинки або 380-ти шишок сосни. Гілки, кора дерев і кущів малопоживні порівняно з травою. Важко годуватися після сильних снігопадів, коли кущі та слизькі дерева опиняються під снігом, а гілки з високих дерев тварини дістати не можуть. Тому і звірів, і птахів, взимку підгодовують.
З першими холодами гине більшість метеликів. Деякі ж збираються в щілини дерев, огорож, будинків і там зимують. Важко взимку і рибам. Повітря не проходить крізь кригу у воду. Рибам стає тяжко дихати, і вони можуть загинути. І тому взимку люди пробурюють ополонки. Щоб вода в них швидко не замерзала, в ополонки кладуть жмутки соломи і зверху посипають снігом. Через сніг та солому повітря добре проходить у воду.
Вікторина.
Ведучий. А тепер невелика вікторина про тварин:
1. Не літак, а шумить, не птах, а летить, що не шило, а коле. (Оса, бджола)
2. Хвостом виляє, зубаста, а не гавкає. (Щука)
3. Люблю причаїтися, на сонці погрітися, від людей сховатися, а люди бояться. (Змія)
4. Голова є, а шиї немає; очі є, а брів немає; рот є, а не говорить; без ніг, а далеко ходить. (Риба)
5. Що за звір скажіть, братці, може сам в себе забратися? (Равлик, черепаха)
6. У кого вуса довші ніг? (Тарган)
          7. У воді водиться, з хвостом родиться, а як виростає — хвіст відпадає. (Жаба)

Гра «Білочки збирають корм»
(2 команди по 5 чоловік під веселу музику  кидають шишки у коробки, виграє команда, яка назбирає більше шишок)
Звучить музика «В гостях у казки»
Ведучий. Наша 3 зупинка «Казкова».
…Недалеко від великого міста в маленькому селищі у невеликому будиночку багато років жив високий сивий чоловік, якого знали на той час усі діти країни. Підіймався він дуже рано, і одразу ж приймався за роботу. Весною та влітку порався в городі, або в квітнику перед будинком, взимку розчищав доріжки від снігу, що випав за ніч. Попрацювавши декілька годин, він відправлявся на прогулянку. Ходив він легко і швидко, це був енергійний та стрункий восьмидесятирічний чоловік. Іноді він пускався навипередки з малюками, яких зустрічав під час прогулянки. Цим маленьким друзям він здавався велетнем, справжнім добрим чарівником із казки. На його голосний сміх не можна було не відізватися. Це він придумав багато казкових героїв: Муху-Цекотуху, Бармалея, Мойдодира. Діти, а хто з вас знає, як звали цю чудову людину. (Відповіді дітей – Корней Чуковський)  Але справжнє його ім’я – Микола Васильович Корнейчуков. Сьогодні ми на нашій казковій зупинці зустрінемося з героями казок Корнея Чуковського. Діти, відгадайте загадку:
Лечит маленьких детей,
Лечит птичек и зверей,
Сквозь очки свои глядит
Добрый доктор …(Айболит)
Я обложку открываю и отгадка оживает:
Під музику «Новорічний хоровод» заходять діти у костюмах тварин, весело танцюючи, запрошують у хоровод дітей із зали. Усі танцюють.
Голос за кадром. И пришла к Айболиту Лиса.
Лиса. Ой, меня укусила оса!
Голос за кадром. И пришел к Айболиту Барбос.
Барбос. Меня курица клюнула в нос!
Голос за кадром. И прибежала зайчиха, и закричала:
Зайчиха: Ай! Ай! Мой зайчик попал под трамвай!
Он бежал по дорожке,
И ему перерезало ножки,
И тепер он больной и хромой,
Маленький заинька мой!
Голос за кадром. И сказал Айболит:
Айболит: Не беда! Подавай-ка его сюда!
Я пришью ему новые ножки,
Он опять побежит по дорожке.
Голос за кадром. И принесли к нему зайку.
Такого больного, хромого,
И доктор пришил ему ножки,
И заинька прыгает снова.
Звучить весела музика «Новорічний хоровод». Діти  танцюють
А с ним и зайчиха-мать
Тоже пошла танцевать,
И смеется она, и кричит:
Зайчиха: Ну спасибо тебе, Айболит!
Звучить музика з мультфільму «Айболит»  «Не ходите дети в Африку гулять»
Таракан: Погодите, не спешите,
Я вас мигом проглочу,
Проглочу, проглочу: не помилую.
Не люблю тех, кто любит веселиться, петь и танцевать. Отпущу вас, если угадаете из какой сказки эти строчки:
·                   Я, конечно, всех умней,
Всех умней, всех умней!
Дом я строю из камней,
Из камней, из камней!
Никакой на свете зверь,
Хитрый зверь, страшный зверь,
Не ворвётся в эту дверь, эту дверь, в эту дверь! («Три поросенка»)
·                    В домике было две комнаты: одна столовая, другая спальня. Девочка вошла в столовую и увидела на столе три чашки с похлебкой. Первая чашка, очень большая, была Михаила Ивановича; вторая чашка, поменьше, была Настасьи Петровны, третья, синенькая чашечка, была Мишуткина. Подле каждой чашки лежала ложка: большая, средняя и маленькая.
(«Три медведя»)
·                   У якій казці зла зміючка вкрала хлопчика? («Івасик-Телесик»)
·                   «Росте той синок та й росте – і такий став гарний, що баба з дідом не натішаться з нього. От як підріс він, то й каже : «Зробіть мені, тату, золотий човник і срібне веселечко. (Івасик-Телесик з української народної казки «Телесик»)
·                   Цей дім ніхто не будував, жити в ньому мали право лише п’ять братів, але в скрутну хвилину вмістилося майже все лісове царство (Рукавичка)
·                   Він в Італії народився,
Він пишався своєю сім’єю.
Він не просто хлопчик-цибуля,
Він надійний, вірний друг.
(Чиполіно)
·                   Старші брати як пішли шукати свої стріли, відразу їх знайшли: один — в боярському теремі, інший — на купецькому дворі. А Іван-царевич довго не міг знайти свою стрілу. (Царівна-жаба. Російська народна казка)
·                   Кинувся Вовк на бабусю і разом проковтнув її. Він був дуже голодний, тому що три дні нічого не їв. («Червона Шапочка»)
·                   Як звали корову кота Матроскіна?(Мурка)
·                   Що втратив ослик Іа? (хвіст)
·                   Кого лисиця пригощала кашею? (Журавля, «Лисиця і журавель»).
·                   Хто тягнув ріпку останнім? (Мишка).
Таракан. Ну что ж, должен вас отпустить! Но в другой раз мне не попадайтесь, никакие дети вам не помогут! (Уходит)
Айболит. Спасибо вам, детки, спасибо хорошие, выручили нас. А кто к нам идет?
Звучить музика: Пісня Бармалея з «Айболит-66»
Бармалей. Я кровожадный,
Я безпощадный,
Я злой разбойник Бармалей!
И мне не надо
Ни мармелада,
Ни шоколада,
А только маленьких,
Ну очень маленьких детей!
Айболит. Ты здесь не озорничай! И ребят я тебе в обиду не дам! И никакой ты не злой, только хочешь таким казаться.
Бармалей. Нет, я злой, я кровожадный! И вы убедитесь в этом, если не ответите на мои зловредне вопросы!
Айболит. Говори!
Бармалей. Почему львы едят сырое мясо?
Айболит. Потому что они не умент готовить.
Бармалей. Зачем мальчик проделал дырку в своем зонтике?
Лиса. Я знаю! Чтобы лучше видеть, корда кончится дождь.
Бармалей. Почему некоторые причесываются перед тем, как лечь спать?
Барбос. Потому что они хотят призвести хорошее впечатление на подушку.
Бармалей. Чем больше ковыряешь, тем больше становится. Что это?
Зайчонок. Ну это же знают даже саме маленькие. Это, конечно же, дырка.
Бармалей. Молодцы! Здорово у вас получается. И вам весело, вас много, а я всегда один, всегда один. Никто не хочет со мной играть, никто не расскажет мне сказку на ночь. (Громко плачет)
Айболит. Милый, милый Бармалей, оставайся с нами,
Мы дадим тебе конфет, чаю с сухарями! (Бармалей остаётся)
Ну вот и разобрались. Спасибо вам ребята и зверята. Приходите ко мне в гости.

Голос за кадром. Приходи к нему лечиться
И корова, и волчица,
И жучок, и черв’ячок,
И медведица!
Всех излечит, исцелит
Все: Добрый доктор Айболит!
 (Діти проходять до зали)
Наступна зупинка 4 «Ігрова»
1.                Гра «Хвостики».
( Учасники: 5 чоловік, яким за допомогою причіпок прикріпляються хвостики, під веселу музику діти намагаються зібрати найбільше хвостиків)
2.                Гра «Фанти».
(Бажаючим роздаються записки з завданнями)
·    Намалювати карикатурний портрет сусіда зліва, тримаючи при цьому олівець зубами.
·    Заспівати відому пісеньку, при цьому замість слів вимовляти тільки «хрю-хрю», «беє-беє», «кря-кря» тощо.
·     Зобразити якусь тварину, можна заняття тварини, наприклад, як кішка ловить муху, або як курка несе яйця.
·     Протягом хвилинки побути дзеркалом іншої дитини і повторювати в точності всі його дії.
·    Дивлячись у дзеркало впродовж хвилини розповідати, який я хороший, розумний і самий кращий, при цьому не сміятися.
·     Гладити себе одночасно по голові і по животу, але в різних напрямках.
·     Стрибати на одній нозі, активно махати руками і серйозно кричати «я метелик».
·     Зобразити літак, поїзд, машину зі звуками.
·     Заспівати будь-яку відому дитячу пісню в стилі реп.
·     З зав'язаними очима визначити, що це за предмет.
·     Виконати якийсь танець, наприклад, балет або танець аборигена.

3.                Ігротанці.
Пісня «Муха»
(Діти весело танцюють і виконують рухи з пісні)
Ведучий. 5 Зупинка нашої подорожі «Релаксаційна»
Звучить лірична мелодія
·        Якщо ви не руйнуєте пташиних гнізд та не ображаєте тварин – покрутіть головою.
·        Якщо ви не забуваєте про птахів взимку – плесніть у долоні.
·        Якщо ви разом з батьками зробили годівничку або погодували якусь тваринку – погладьте себе по голівці.
·        Чи болить у вас душа, коли ви бачите пташок взимку або голодних тварин? – Покладіть руки на серце.
·        Чи хочете ви дружити, бути у злагоді з природою? - Обійміть себе.
Ведучий. Діти, памятайте, що ми – господарі нашої природи, а вона для нас комора сонця з великими скарбами життя.
А сьогодні нехай буде свято у наших молодших друзів, давайте запросимо їх на «Ялинку для улюблених тваринок». Мабуть у кожного з вас є домашній улюбленець – будь то кіт, чи собака, а може папуга чи хомячок. Знайте, що людина, в якого є тварина вдома може не боятися самотності. Подумайте, чим ви можете порадувати тваринок – може це буде нова іграшка, а може щось смачненьке.
А у нас на подвір’ї давайте розвісимо годівнички для пташок, насиплемо  корму, бо дуже пташкам зараз важко. А овочами й фруктами нагодуємо мешканців живого куточка та міні-ферми. 
Використані джерела:
1.    Женило М. Ю. Театрализованные праздники.  Нам праздник учиться и жить помогает. 4 класс. – 3-е изд., перераб. и доп. – Ростов н/Д: Феникс, 2004. – 288 с.
2.    Олексенко Т. Д. Екологія рідного краю – Підручник для 3 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Олексенко Т. Д., Грибачова М. І., Сердюк І. А. – Запоріжжя: Прем’єр, 2006. – 144 с.
3.    Тварини взимку. Як зимують птахи. [Електронний ресурс] subject.com.ua/textbook/nature/2klas/25.html – Назва з екрана
4.    Фанти для дітей [Електронний ресурс] http://www.nbuv.gov.ua/articles/2003/03klinko.htm.  – Назва з екрана

5.    Шкільні сценарії [Електронний ресурс]  https://krukenychischool.in.ua Назва з екрана.

Комментариев нет:

Отправить комментарий